Linjavaihde.fi forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Linjavaihde.net jatkaa nyt osoitteessa linjavaihde.fi

Kirjoittaja Aihe: Sinisiä vaunuja  (Luettu 4997 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #30 : Lokakuu 23, 2018, 20:34:23 »

Nyt on taas helppo ja nopea postata uusia kuvia kun ei tarvitse nysvätä enää vaunun alustaa kuntoon. Matkatavaraosasto on saanut orret ja vessan ovi kahvan. Lisäksi tuuletusikkunaan lukitussalvat.  8)
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #31 : Marraskuu 12, 2018, 17:43:41 »

Jatketaas tätäkin saagaa täällä uudessa paikassa. Ohessa WC. Tavoite on että myös pelissä polkemalla poljinta näkee radalle.  8)

Tätä varten piti käydä omin luvin Imatrankosken romuletkassa asioimassa videokameran kanssa kun ei koko netistä löytynyt mitä vessan ison peilin alapuolella on.
 
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #32 : Joulukuu 04, 2018, 21:12:34 »

Tehty oviohjauksen luukku, oven hätäavauskarmia, eteisen kattoon ritilöitä ja matkustamoon matkatavarahyllyn ja seinän väliin verholista.
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #33 : Joulukuu 10, 2018, 20:23:46 »

Vaihteeksi jotain muutakin väriä kuin punaista. Toistuvan tekstuurin teko penkkikankaaseen oli suoraan sanottuna perseestä Photoshopilla sekä Blenderillä ja lopulta apuun piti ottaa Solidworks, jolla voi syöttää suoraan geometrisia mittoja CAD tyyliin. Tässä kuva tekstuurinteon ensivaiheesta kun penkin malliin on luotu tarvittava määrä eri materiaaleja, mutta niitä ei ole värin lisäksi määrätty.  Seuraavana vaiheena UV mappien nysväystä ja tekstuurin perusvärien rendaus yhteen mappiin, jota voi sitten tarkastella Substance painterissa.
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #34 : Joulukuu 14, 2018, 22:41:33 »

Esitelläänpäs tässä käteviä ohjelmia penkinteossa kun on kerrankin saatu koko mallinnusputki läpi. Ekana ilmainen blenderiin saatava fspy palikka https://fspy.io/ jolla voi tarkastaa 3D kappaleiden mittasuhteita rikospaikkatekniseen tyyliin kunhan tietää yhden mitan(tässä tapauksessa penkin istuinosa oli 500 mm). Tämän jälkeen mallia voi siirrellä blenderissä kuvan päälle siten, että perspektiivi on sama. (kuvat näköjään käänteisessä järjestyksessä) Huomasin fspy kuvasta että selkänoja on liian matalassa kulmassa ja tyynyn koko liian pieni.

Tein muutokset ja rendasin penkistä blenderin baking työkalulla emit-mapin joka sisältää vain tekstuureiden perusvärin ilman valaistusta. Tätä mappia aloin sitten käyttämään Substance painterissa pohjamappina kaiken muun päälle ja ladoin satunnaista sotkua penkin päälle.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2018, 22:44:29 kirjoittanut Pullahuru »
Kirjattu

Höyrypää

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #35 : Joulukuu 15, 2018, 23:36:35 »

Erittäin hyvältähän tuo näyttää. Oon miettinyt hankkivani substance painttetin. Onko se ollut sun mielestä hyvä hankinta.
Kirjattu

Dv16 2026

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #36 : Joulukuu 16, 2018, 10:39:34 »

Erittäin hienolta näyttää! Itse taidan vielä ainakin aluksi käyttää valokuvien ja Paint-töherryksien sekoituksia ;D
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #37 : Joulukuu 17, 2018, 20:08:52 »

Kiitos kiitos  8)

Substance Painter on paras ainakin niin kauan kun Blenderin oma tekstuurieditori ei tue parametrista tekstuurinrakentamista. Kannattaa ladata ilmainen demo 30 päiväksi ja sitten ottaa vaikka tuo 20 dollaria kuukausi laskutus niin kauan kuin tarvitsee(tekstuureita ei välttämättä tee joka kuukausi). Ohessa vähän siistitty ja hillitympi versio penkistä UE4 editorissa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2018, 20:13:58 kirjoittanut Pullahuru »
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #38 : Joulukuu 22, 2018, 12:33:44 »

Uudistin päätyoven mittoja valokuvien avulla ja aloin tekemään värimäärittelyä sisätiloille. Blenderissä referenssivalokuvan saa tuotua nopeiten oikeassa kuvasuhteessa luomalla empty-kappaleen ja valitsemalla alasvetovalikosta image.
Kirjattu

Kaalihäkki

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 21
  • Arkkiperkele
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #39 : Joulukuu 22, 2018, 22:57:12 »

Näyttää tosi hyvältä!
Kirjattu
Mahtavvoo! Loestavvoo!!!

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #40 : Joulukuu 29, 2018, 12:55:03 »

Kokeilin jo vuonna 2009 joihinkin peleihin ilmestynyttä Parallax Occlusion ominaisuutta, jota UE4 ja nykyään myös Trainz 2019 tukee. Ominaisuudella saadaan syvyyttä yksinkertaisen tasopintaan paremmalla uskottavuudella kuin pelkällä alpha-tekstuurilla. Tässä tapauksessa polygonisäästö on merkittävä kun lämpöpattereita on kymmenittäin.
Kirjattu

Höyrypää

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #41 : Joulukuu 29, 2018, 13:08:08 »

Oho toihan on hieno ominaisuus. Onks toi eri asia kun perus normal map. Ainakin näyttää erinlaiselta.
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #42 : Joulukuu 29, 2018, 13:18:15 »

Kyseessä on mustavalkoinen displacement map, joka kertoo kuinka korkealla kukin pikseli on tasopinnasta. Teoriassa homma on yksinkertainen, mutta UE4:ssa vaatii melkoisen viidakon eri säätöparametreja.

Normal map(sinivärinen kuva) kertoo puolestaan tasopinnan suunnan. Yleensä yhtenäisissä pinnoissa riittää normal map kertomaan tarpeeksi esim muhkuraisuudesta. UE4:ssa pystyy käyttämään molempia samaan aikaan.
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #43 : Tammikuu 03, 2019, 21:48:14 »

Lisää kylttituotantoa vessaan ja muualle. Jos kenelläkään on suht kohtisuoria valokuvia sinisen kylteistä niin voi lähettää tännepäin. Myös selkeähköä kuvaa vanhasta Serla-Team logosta kaipailisin.  8)
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 66
Vs: Sinisiä vaunuja
« Vastaus #44 : Helmikuu 03, 2019, 15:54:28 »

Keskitytty vessan detailointiin(esim. jo legendaarinen Oras Safira -hana on uudelleentehty oikeiden mittojen mukaan). Samalla tullu leikittyä Bake to texture toiminnolla eri valaistusasetuksilla Blenderissä.  8)
Kirjattu