Linjavaihde.fi forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Linjavaihde.net jatkaa nyt osoitteessa linjavaihde.fi

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : Elokuu 22, 2019, 09:04:00 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Nyt sitten on vuorossa ATLS triggerit, joita on neljä kappaletta. Jokaiseen triggeriin laitetaan kanava, joka tässä risteyksessä on käytössä. Lisäksi valitaan kohdassa Trigger set for asetus (2 WAY RUNNING - 4 TRIGGER SYSTEM). Nyt on käytykin osakomponentit läpi. Kuten edellä jo kerroin, niin valovaroitus- tai puolipuomilaitokseen laitetaan myös sama kanava kuin tässä risteyksessä on. Näin helppoa se on! Muista tallentaa muutokset sessioon!

 2 
 : Elokuu 21, 2019, 09:31:07 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Seuraavaksi otetaan käsittelyyn ATLS Slave (TF). Tähän laitetaan sama kanavanumero kuin ATLS Controllerissa on. Itse asiassa kaikkiin tämän risteyksen komponetteihin laitetaan sama kanavanumero. Kohta Asset set to controll traffic on Route (LCM) jätetään oletusarvoonsa. Slavessa on lisäksi kaksi kohtaa, joihin voidaan laittaa ajat sekunteina. Nämä ovat Delay ´start´ of this Slave by 0 seconds ja Delay ´clear´ of this Slave by 0 seconds. Ajat 6 ja 8 ovat ehdotuksia, mutta voit laittaa haluamasi ajat. Sitten siirrytään pikkuhiljaa kohti triggereitä.

 3 
 : Elokuu 21, 2019, 08:51:03 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Aihetta vain hieman sivuten huomasin, että tasoristeyksen seutu näyttää tutulta.  ::)

Eikä ihme, sillä sieltä olen innoitukseni hakenut ja pyrkinyt lukemaan tai katsomaan mahdollisimman vähän aiheesta olevia ohjeita. Olen tosin komponenttien sisäisiä ohjeita vähän selaillut. Joku naamakirjassa kysyi, että miten vaikeaa on tehdä näitä risteyksiä - siis toimivia. Siitä se homma sitten lähti. Tämä alusta on hyvä siitä, että jutut eivät katoa jonnekin mustaan aukkoon, joten viittaaminen näihin tarvittaessa myöhemminkin on helpompaa.

PS. Ratasi tutkiminen on vieläkin kesken, sillä on se senverran laaja.

 4 
 : Elokuu 20, 2019, 22:50:45 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Rautatiejuntti
Aihetta vain hieman sivuten huomasin, että tasoristeyksen seutu näyttää tutulta.  ::)

 5 
 : Elokuu 20, 2019, 11:47:56 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä tasoristeyksen asetukset, jotka tehdään Edit Session-tilassa. Radan on syytä olla valmis, sillä myöhemmät muutokset ratainfrassa voivat johtaa session toimimattomuuteen. Tietenkin tasoristeystä voi testata. Tallenna ratasi ja sessiosi, jos et ole sitä jo tehnyt. TANEssa valitse Select Route -> View Session -> Edit Session. Otetaan käsittelyyn ATLS Controller. Klikkaa talovälilehti, sitten klikkaa kysymysmerkkiä (?) ja sitten ATLS Controlleria. Aukeaa alla olevan kuvan mukainen ikkuna, jossa on jo tehty valmiiksi asetuksia. Valitse kanava (Channel) vapaana olevista kanavista ja sitten klikkaa Routes-tekstin oikealla puolella olevaa miinusmerkkiä (-). Routes kohtaan tulee -1. Tämän alle ilmestyy nyt teksti LEVEL CROSSING MODE SELECTED. Homma jatkuu...

 6 
 : Elokuu 19, 2019, 18:22:06 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dv16_2015
Kaksi muuta triggeriä laitetaan myös molemmin puolin risteystä, mutta näiden etäisyydet risteyksestä olisivat 0,5 - 1 km riippuen siitä, että minkälaisen ennakon haluat varoituslaitteiden toiminnalle ennen junan tuloa.
Muistaakseni (ainakin puomillisissa tasoristeyksissä) melko esikuvanmukaiset hälytysajat saa, kun käyttää raiteen suurinta sallittua nopeutta (km/h) ja metreiksi muutettaessa lisää nollan perään. Siis esimerkiksi 80:tä ajettavalla radalla ulommat triggerit sijaitsivat 800 metrin päästä tasoristeyksestä. Muuttujiahan tässä on, joten aivan tarkkaa touhua tuo ei ole, mutta antaa oikean suunnan.

 7 
 : Elokuu 19, 2019, 08:57:17 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa radalle neljä ATLS Triggeriä. Näistä kaksi tulee lähelle risteystä molemmin puolin rataa. Etäisyys risteyksestä voisi olla muutama metri. Kaksi muuta triggeriä laitetaan myös molemmin puolin risteystä, mutta näiden etäisyydet risteyksestä olisivat 0,5 - 1 km riippuen siitä, että minkälaisen ennakon haluat varoituslaitteiden toiminnalle ennen junan tuloa. Nyt meillä alkaa olla koossa tarvittavat apukomponentit ilman äänilähdettä. Olen kuullut, että äänet eivät kuuluisi TANEssa, joten siihen ei kannata ääniä laittaa. TS12:en omistajat voivat laittaa radan toiselle puolelle ATLS Slaven ja äänimoduulin siis jonkun Juhiksen modaaman vävl-loppuisen tiedostonimisen objektin tien toiselle puolelle lähelle varoituslaitoksen pylvästä. Nämä yhdistetään toisiinsa AJS Eraserilla. Enää puuttuu varsinainen varoituslaitos, jos et ole jo sitä aikaisemmin laittanut paikoilleen, niin tee se nyt. Tallenna tuotoksesi ja anna sessiolle kuvaava nimi, jotta löydät sen seuraavalla kerrallla. Seuraavaksi olisi tarkoitus paneutua järjestelmän asetuksiin.

 8 
 : Elokuu 18, 2019, 08:54:09 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Lisätään tähän tasoristeysyhdyskuntaan ATLS Controller, joka ei ole fyysisessä kosketuksessa muihin tasoristeyskomponentteihin, mutta on kuitenkin lähellä risteystä. ATLS Controller on kuvassa näkyvä valkomusta risti.

 9 
 : Elokuu 17, 2019, 12:39:24 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Seuraavaksi voisimme sijoittaa risteykseen ATLS Slave (TF). Tämä Slave on väriltään sinivalkoinen ja muodoltaan kartio. Slaven alla on pätkä näkymätöntä rataa, joka on merkitty nuolilla. Sijoitetaan Slave yllä olevan kuvan mukaisesti hieman radan ja risteyksen ulkopuolelle siten, että Slaven kärki osoittaa risteyksen suuntaan. ATLS Slaven ja ATLS Traffic Stopperin yhdistämiseksi käytetään näkymätöntä raidetta AJS Track Eraser. Aloitetaan yhdistäminen Slavesta ja tehdään näkymättömään rataan muutama välipiste ja yhdistetään sitten ATLS Traffic Stopperin päähän radan kiskojen väliin. Tästä se homma sitten jatkuu.

 10 
 : Elokuu 16, 2019, 09:35:55 
Aloittaja Dino - Uusin viesti kirjoittanut Dino
Nyt kun on omakohtaisia kokemuksia ATLS valovaroituslaitoksen toimintakuntoon saattamisesta, niin voin sanoa, että ei se ole yhtään vaikeaa. Kun minä olen sen saanut toimimaan, niin kuka hyvänsä saa sen toimimaan ehkä kuitenkin hieman avustettuna. Ei tässä minulla mennyt vuottakaan opetellessa. Jos olet vielä sitä mieltä, että kanattaisi jatkaa ja et ole vielä oppinut, niin hyvä alku hommalle olisi valita tai tehdä rata, jossa on autoliikennettä. Germany regionin valinta tuo autoliikennettä. Ensimmäinen homma voisi olla ATLS Traffic Stopperin lisääminen aiottuun risteyskohtaan radan kiskojen väliin. Siihen sitten liitetään rataa risteävät tien osat. Tästä se jatkuu, mutta sinä päätät.

Netistä löytyy tarvittaessa aiheeseen liittyviä hyviä videoita ja ohjeita esimerkiksi haulla ATLS crossing. Tässä on aiheeseen liittyvä sivusto      http://www.boatztrainz.co.uk/atls.html

Sivuja: [1] 2 3 ... 10